Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie są najlepsze kółka do fotela na panele, parkiet oraz innych powierzchnie
- jakie są wady i zalety kółek plastikowych
- czy kółka nylonowe rysują powierzchnie
- czy faktycznie najlepsze są kółka gumowe
- jakie są rodzaje kółek do foteli
- jak zamontować i wyciągnąć kółka z gwiazdy
Na sam początek - miejmy to za sobą - kółka kupicie oczywiście u nas w sklepie i większość z nich mamy dostępnych od ręki do wysyłki. Gdy kupicie kółka z fotelem biurowym wysyłka jest darmowa, w paczce otrzymasz 2 komplety kółek - te domyślne oraz te które zostały zamówione. Opłata za wysyłkę w przypadku kupna samych kółek naliczy się tak jak jest to podane na stronie aukcji. Zwróć uwagę, że masz do wyboru z listy rozwijalnej to jakie kółka chcesz zamówić.
Materiały z których wykonane są kółka do fotela
Kółka plastikowe
Najpopularniejszymi kółkami są kółka plastikowe i to z bardzo prozaicznych powodów - są tanie w produkcji, niewiele kosztują oraz nie są drogie :) W głównej mierze sprawdzają się najlepiej na powierzchniach dywanowych i... na tym kończą się ich zalety. Prawda w oczy kole ale głównym minusem jest tutaj rysowanie powierzchni po której się poruszają, tak więc jeśli masz piękne panele podłogowe nawet o wysokiej klasie ścieralności lub arcyładny parkiet z prawdziwego drewna to niestety po pewnym czasie (lub nawet po pierwszym użyciu!) w miejscu korzystania wykwitną nam rysy jak na lodowisku podczas wizyty wycieczki szkolnej. Drugim minusem jest zmniejszona mobilność i co poniektórzy mogą się tutaj wykłócać, że plastiki na płytkach hamują szybko dzięki czemu w biurach są bezpieczniejsze to moim zdaniem jest to bujda i to w dodatku głośna bujda. Kółka plastikowe na płytkach mają tendencję do okropnego szurowania, zgrzytania piaskiem i ogólnie denerwują dźwiękiem przesuwania. Brrr... Jeśli jednak chcesz zachować domyślne kółka plastikowe w swoim fotelu a chcesz zabezpieczyć powierzchnię zapoznaj się matami podłogowymi pod fotele.

Gumowe kółka do fotela
Dochodzimy tutaj do pewnego rodzaju panaceum na wszelkie bóle związane z użytkowaniem kółek plastikowych i jest nim zastosowanie znacznie lepszych kółek gumowych, zwanych również: kółkami gumowanymi, kółkami kauczukowymi, kółkami z obwolutą kauczukową lub kółkami miękkimi. Będę stosował te nazwy naprzemiennie ale zawsze będzie chodzić o ten sam typ kółek. Z samym nazewnictwem wiążą się również błędne skróty myślowe, które nieraz powodowały, że Klienci dzwonili i czuli się oszukani, no bo jak to? Niby kółka gumowe a to to jakieś takie twarde, wcale nie miękkie. Kółka kauczukowe? To czego jak rzucę to się nie odbija jak kauczuk? OSZUKUJECIE LUDZI! (Tak, mieliśmy takie telefony). Guma w takich kółkach musi być dostatecznie twarda by po prostu się nie rozwaliła, rozkruszyła podczas użytkowania - szczególnie w środowisku gdzie znajduje się np piasek z butów przez co gdyby faktycznie zastosowane gumę o takiej konsystencji z jaką ją na co dzień kojarzymy to wymienialibyśmy je pewnie co rok. Póki co w 1 ze swoich foteli mam już kauczukowe 3 rok i nie widać na nich śladów zużycia. Nie licząc brudu na obwolucie.
Różnicę w głośności pomiędzy kółkami z obwolutą a plastikowymi można odczuć dopiero gdy te kółka są zamontowane w fotelu - gdy nie mają docisku to w manualnej próbie wyścigów wrażenia audio są do siebie podobne. Co najśmieszniejsze kółka te posiadają różne kolory obwolut, również czarne przez co już w ogóle niektórzy Klienci uważają, że kłamczuchy przebrzydłe jesteśmy - przecież dostałem całe czarne kółka! Również dopiero podczas poruszania się czuć jak łagodnie prowadzą się kółka gumowane i jakie posiadają właściwości samohamowne dzięki czemu są bardzo stabilne i na tyle mobilne, że zarówno lekkie przesuwanie jak i dalsze jazdy są bezpieczniejsze i przyjemniejsze. Kółka kauczukowe nadają się do każdej powierzchni - płytek, drewna, parkietu oraz dywanów.
A czym są kółka nylonowe?
Istnieje jeszcze jedna grupa materiałów z których wykonane są kółka do foteli i są to kółka nylonowe - wyglądają prawie identycznie jak gumowane, jednakże posiadają gorsze właściwości jezdne. Są tańsze jednak nieco bardziej rysują powierzchnie oraz są deczko głośniejsze. Na pewno nie nadają się do parkietów drewnianych lecz w przypadku co lepszych paneli, płytek i dywanów będą jak najbardziej ok.
Rozmiary kółek oraz szerokość trzpienia montażowego w gwieździe jezdnej
Znaczna większość 5 ramiennych gwiazd jezdnych na rynku posiada otwory na kółka o średnicy trzpienia (tego bolca) 11mm i jest to po prostu standard który pasuje do większości gwiazd - zarówno tych aluminiowych, plastikowych, chromowanych czy nylonowych. Nawet w większości dziecięcych foteli obrotowych średnica trzpienia wynosi 11mm, w niektórych tylko przypadkach stosuje się mniejsze lub niestandardowe. Nie ma również znaczenia kto jest producentem kółek - wszystkie i tak wychodzą z tej samej fabryki w Chinach czy tam innej Malezji. Na aukcji kółek są rozpisane modele do których nie pasują te kółka ale jeśli nie masz pewności to oczywiście możesz się z nami skontaktować i zapytać czy określone kółka będą pasować do fotela Twoich marzeń. Dawniej często stosowano średnicę 10 mm lecz dziś jest już to wygasający trend.
Rozmiar ma znaczenie
W tekście padały zwroty o kółkach w różnych rozmiarach i chodzi tutaj o średnicę kółek - różnicę zobaczysz czytając chociażby podpisy do zdjęć. Standardowe, najczęściej spotykane w fotelach to te o średnicy 50 mm i jeśli fotel domyślnie posiada np. kółka plastikowe 50 mm to bez problemu można do niego zastosować zarówno gumowane 50tki jak i 60tki. Często zmieniając kółka na większe fotel zyskuje na elegancji (fortuna kołem się toczy) i wygląda znacznie solidniej. Najlepszymi przykładami foteli które powinny mieć kółka 60mm domyślnie a z bliżej nieokreślonych powodów mają to Ares Mesh oraz Tune Unique.
Pod żadnym pozorem nie należy wybierać kółek o mniejszej średnicy niż te które są domyślne - nie tylko dlatego, że będzie to śmiesznie wyglądać (SUV od Volvo na kołach od Tico) ale często spód siłownika gazowego umieszczony jest dosyć nisko i gdybyśmy zamontowali kółka o niższym profilu to siłownik gazowy mógłby ocierać o podłogę. Przykładem takiego fotela jest chociażby Hero, WAU, Admiral a w szczególności Spinelly Unique które domyślnie posiadają kółka nylonowe o niespotykanej średnicy 65 mm.
Montaż i demontaż kółek do fotela
Montaż kółek jest bardzo prosty - wyciągamy je z paczki, ustawiamy gwiazdę na ziemi lub czymkolwiek i wsuwamy na siłę trzpień do gwiazdy. Jeśli kółko nie chce wejść do otworu w gwieździe warto lekko manipulować kątem nachylenia trzpienia wykonując okrężne ruchy. Gdy to nie pomaga warto spróbować to samo kółko włożyć do następnej dziury w gwieździe - często gęsto to pomaga. Gdy już wszystkie kółka będą osadzone w gwieździe pod żadnym pozorem nie próbuj udawać, że jest to deskorolka.
Nieco trudniej jest z wyciągnięciem kółek - warto zablokować podstawę jezdną i wtedy wyciągać kółko obracając je w lewo i w prawo, ciągnąc jednocześnie do góry. Powinno wyjść tylko niech nikt za Tobą nie stoi ponieważ może oberwać Twoją pięścią gdy kółeczko opuści swe matczyne łoże. Możesz użyć również narzędzi takich jak szwedzki klucz uniwersalny ale odradzam używanie np młotka by nie uszkodzić, wyświechtać otworu w podstawie.
Podsumowanie, czyli jakie kółka do paneli, jakie do drewna, jakie do płytek i dywanów?
Najlepsze do foteli obrotowych są kółka z obwolutą gumową (kauczukową), następnie z nylonową a na samym końcu czysty plastik. Do wszystkich powierzchni nadają się te z gumową obwolutą. Do dobrej klasy paneli i płytek odpowiednie będą nylonowe. Do powierzchni dywanowych i płytek z braku laku ujdą kółka plastikowe.
Wiesz już dlaczego warto zainwestować w lepsze kółka i jakie są różnice. Nie wiesz jeszcze, że istnieją stopki do foteli, które promowane są przez fetyszystów stopek i sprawiają, że Twój fotel będzie się obracać ale nigdzie nie pojedzie. Tych również nie zaleca się montować w fotelach o nisko osadzonej dupce siłownika gazowego.
A Ty jakie masz kółka przy swoim fotelu biurowym? Jakie są Twoje odczucia co do ich właściwości - daj znać w komentarzach poniżej!